Թեոդոր Դրայզեր
Հանճարեղ գրող, ամերիկյան քննադատական ռեալիզմի խոշորագույն ներկայացուցիչ ԹԵՈԴՈՐ ԴՐԱՅԶԵՐԸ հեղինակ է այնպիսի ՀԶՈՐ գրքերի, ինչպիսիք են «Ամերիկյան Ողբերգությունը», «Հանճարը», «Պատվարը», այնպիսի գլուխգործոցների, ինչպիսիք են «Ֆինանսիստը», «Քույր Քերրին», «Ջեննի Գերհարդը»: Գրքեր, որոնք կարդալու ընթացքում ուղղակի ցնցում են ընթերցողին, ստիպում արտասվել ու վերին աստիճան հուզվել, իսկ այնուհետև օրերով ընկնել խորհրդածությունների մեջ՝ մտածելով կյանքի այնպիսի հույզերի մասին, որոնց վրա է հիմնված աշխարհի ամբողջ բարոյականությունն ու անբարոյականությունը: Դրայզերն առանց գունազարդումների պատկերել է իսկական Ամերիկան՝ իր հակասություններով, բարոյականությամբ, մարդկային սովորական հարաբերությունների բացակայությամբ, սոցիալական հակառակ բևեռներով: Իր գրքերում նա անդրադարձել է այնպիսի թեմաների, որոնցից են կրոնը, տղայական ռոմանտիկան, սերը, սեքսը, կիրքը, աղջկական հույզերը, որոնք ամբողջովին լի են երիտասարդական գեղեցկությամբ, հակառակ սեռի մասին վառ երևակայությամբ, կրքի մասին հույզերով: Որոշ գրքերում քննադատելով կրոնը, այնուամենայնիվ Դրայզերը վերջում էլի արդարացնում է այն. «Ինչպես հավատացյալը, այնպես էլ սկեպտիկը, պետք է համաձայնեն մի բանում, որ տարածությունը մշտնջենական է և այն ՉԻ ՍՏԵՂԾՎԵԼ ՈՉ ՈՔԻ ԿՈՂՄԻՑ, և որ այդ տարածությունը նախորդել է աշխարհի ստեղծագործությանը, ԵԹԵ ԸՆԴՈՒՆԵՆՔ, ՈՐ ՆՄԱՆ ԲԱՆ ԻՍԿԱՊԵՍ ԵՂԵԼ Է: Մտածողությունը աշխարհի գոյության մասին, որը, հետազոտված լինելով բոլոր ուղղություններով և, ինչպես թվում է, մինչև վերջ, իր սահմաններից դուրս ունի ՉՀԵՏԱԶՈՏՎԱԾ բնագավառ, և մեր երևակայությանը մատչելի մասը, նրա հետ համեմատած, ԱՆՍԱՀՄԱՆ ՓՈՔՐ Է, մտածողությունը տարածության մասին, որի նկատմամբ աստղային անհուն սիստեմը փոքրանում է, վերածվում է մի կետի, այնքան վիթխարի է, որ մեր ուղեղը այն պարփակել չի կարող: Վերջին տարիների այն համոզումը, թե տարածությունը միշտ գոյություն ունեցել է և պետք է միշտ գոյություն ունենա, այնպիսի զգացում է առաջացնում իմ մեջ, ՈՐ ԵՍ ԿՈՒՉ ԵՄ ԳԱԼԻՍ»: (Թ. Դրայզեր «Հանճարը»): «Մենք որքան ՔԻՉ ԲԱՆ ԳԻՏԵՆՔ ԱՅՆ ՄԵԾԻ ու ԱՆՎԱԽՃԱՆԻ ՄԱՍԻՆ, որի մի մասնիկն է կազմում մեզնից յուրաքանչյուրը: Ես հասկացել եմ, որ մարդկանց հայտնի լեզուներից բացի, աշխարհում կան նաև ուրիշ լեզուներ, ԵՎ ԲԱՐՈՒ ԼԵԶՈՒՆ ՀԱՍԿԱՆԱԼԻ Է ԲՈԼՈՐ ԿԵՆԴԱՆԻ ԷԱԿՆԵՐԻՆ: Եվ ես շնորհակալ եմ Աստծուց, որն ինձ ապացույց տվեց այն բանի, ՈՐ ՆԱ ԱՄԵՆԱԿՅԱՑ Է, ՈՐ ՆԱ ԲԱՐԻ Է ԲՈԼՈՐ ԷԱԿՆԵՐԻ, ԻՐ ՍՏԵՂԾԱԾ ԲՈԼՈՐ ԱՐԱՐԱԾՆԵՐԻ ՆԿԱՏՄԱՄԲ: ԱՅԺՄ ԵՍ ԳԻՏԵՄ, ՈՐ ԱՍՏԾՈՒ ԲՈԼՈՐ ԷԱԿՆԵՐԻՆ ՊԵՏՔ Է ՍԻՐՈՎ ՎԵՐԱԲԵՐՎԵԼ»: (Թ. Դրայզեր «Պատվար»): «Սիրտ, որին ստեղծել է աստված, բայց դուրս է թողել իր հսկողությունից, որովհետև այլևս չի ուզում հսկել նրան»: (Թ. Դրայզեր «Ամերիկյան Ողբերգություն»): Անվերջ կարելի է խոսել կյանքի մասին նրա խոր դատողություններից, սրանք ընդամենը պատառիկներ են, բայց էլ չեմ խոսում սեռի հրապույրի մասին նրա գունազարդումներից, թե ինչպիսի ճշտությամբ է նա կարողանում այնպես նուրբ շոշափել այս թեմաները, որոնք թընթերցողի մեջ ակամայից ներվայն դող ու մարմնային ցնցում են առաջանում՝ ստիպելով ամբողջովին ընկնել խորհրդածությունների գիրկը: Ովքեր ընթերցել են վերը նշածս գործերը, անպայմանորն կհամաձայնվեն ինձ հետ, իսկ ովքեր ոչ, ապա խորհուրդ կտամ նախ ընթերցել նրա «Պատվարը» , այնուհետև «Հանճարը», իսկ հետո «Ամերիկյան Ողբերգությունը» և հետո մյուսները: Հ.Գ. Լինելով ամերիկյան ռեալիզմի հիմնադիրներից, Դրայզերը իր խնդիրը տեսնում էր ոչ թե ընթերցողին կոպտորեն համոզելու մեջ, որ կյանքը իսկապես շատ է անմարդկային ու վատ, այլ այդ իսկապես վատ կյանքը ճշմարտացիորեն նկարագրելու մեջ, որի միջոցով արդեն ընթերցողը իր սեփական կամ անձնական կարծիքը կկազմեր այդ կյանքի մասին, մի կողմ թողնելով երևակայական ռոմանտիզմը... |